NOARK přichází s výrobky pro infrastrukturu elektromobility

Jednou z největších překážek pro větší rozšíření elektrických vozidel s akumulátorem je nedostatečná a nerovnoměrně rozložená síť nabíjecích stanic. V podstatě každý majitel elektromobilu musí často při nabíjení svého vozidla improvizovat. Jedním z ideálních řešení je instalovat nabíjecí stanici ve vlastní garáži. Vlastní nabíjecí stanice přináší hned několik zásadních výhod:

  • instalace je obvykle nepříliš drahá,
  • bezpečnostní rizika instalace a používání domácí nabíječky jsou velmi nízká,
  • nabíjení elektromobilu je dostupné v kteroukoli dobu,
  • je možné nastavit velikost nabíjecího proudu, a tím ovlivnit dobu nabíjení,
  • napomáhá spotřebovávat elektrickou energii efektivně a energeticky nejúspornější

Společnost NOARK, dodavatel elektrických přístrojů pro nízké napětí, nyní nabízí univerzální a dostupnou řadu nástěnných nabíječek Ex9EV, vhodných pro všechna elektrická vozidla. Nabíječku lze připojit do běžné jednofázové i třífázové sítě. (Třífázové připojení výrazně zkracuje dobu nabíjení.) Nabíječky se odlišují podle velikosti dodávaného proudu; ten může být od 10 A do 32 A. Součástí vybavení je i kabel o délce 5 m s některým ze dvou nejrozšířenějších typů konektorů – buď Typ 1, dnes už méně používaný konektor standardu „yazaki“, nebo čím dál běžnější Typ 2, známý také pod názvem „mennekes“.

Akumulátorové baterie v elektrických vozidlech jsou zdroj stejnosměrného proudu; když jsou nabité, může nastat únik zbytkového proudu. K eliminaci tohoto jevu je pro všechny typy nabíjecích stanic doporučeno instalovat jistič zbytkového proudu (RCCB - residual current circuit breaker) typu B. Zatímco většina výrobců tento požadavek řeší dodatečným připojením RCCB k nabíječce, Ex9EV od společnosti NOARK má svůj vlastní jistič typu B zabudovaný přímo do nabíječky, čímž se maximalizuje bezpečnost a spolehlivost provozu.

Jako doplněk k nabíječkám NOARK nabízí novou řadu šesti nabíjecích kabelů Ex9EVC. Jsou navrženy k nabíjení elektromobilů z jednofázových (230 V) a třífázových (400 V) zásuvek. Všechny kabely jsou vybaveny jističem zbytkového proudu typu B a umožňují monitorovat teplotu spínacích prvků a konektorů, a také monitorovat přepětí a podpětí.

Všechny tyto kabely mohou přenést nabíjecí proud nastavený v rozsahu mezi 8 A a 32 A. Podle typu elektromobilu jsou vybaveny konektory typu 1 nebo typu 2, a jsou tedy vhodné pro všechny elektromobily na světovém trhu.

Mezi nové produkty, které spolu s nabíjecími stanicemi a nabíjecmi kabely patří k infrastruktuře elektromobility, jsou samostatné jističe zbytkového proudu typu B s označením Ex9LB63. Tyto jističe jsou vhodné pro různé aplikace v domácnostech i v průmyslu, kde se používají měniče frekvence, fotovoltaické elektrárny, nabíječky elektromobilů nebo jiná podobná zařízení. Jistič typu B zajišťuje citlivost na zbytkový proud různých průběhů – střídavý, stejnosměrný pulzující nebo hladký a vysokofrekvenční až do 1 kHz.

Důležitou výhodou přístroje Ex9LB63 je to, že je elektronický, nikoliv elektromagnetický. To jednak umožňuje přesněji měřit zbytkový proud, což vede k omezení počtu výpadků, jednak jistič neovlivňuje chráněná zařízení magnetickým polem. Proto není pro tato zařízení stanovena periodická revize, nicméně jsou vyžadovány pravidelné kontroly v souladu s místními zákony a předpisy. Výrobce doporučuje přezkoušet zařízení každých 6 měsíců při běžném používání, popřípadě jednou za měsíc v případě používání v náročných podmínkách.